Pedagogiskt material

Här finner du förslag på hur du kan arbeta med yngre elever, årskurs 2–4, och skolan för 100–150 år sedan via konkret material hämtat i arkiv och äldre skolböcker. Delar av materialet kan användas i högre årskurser också. Min tanke är att man arbetar gemensamt med uppgifterna, då äldre texter kan vara svårtolkade.
Du som är lärare finner att du lätt kan använda materialet direkt, men man får gärna använda det i andra verksamheter än skolan. Alla är välkomna att använda hela eller delar av materialet och det är tillåtet att göra ändringar för att få det att passa i just din verksamhet. Kom bara ihåg att om du ändrar något så måste du uppge att Kalmar läns Arkivförbund har upphovsrätt. Det är inte tillåtet att använda någon del av materialet kommersiellt.

Källförteckning

Det finns många kopplingar till materialet i läroplan och kursplaner för grundskolan.
Kopplingar till grundskolans kursplaner åk 1–3

Alma Nilsson. Foto Döderhults hembygdsförbund.

Uppgift 1
Alma Nilsson hette en kvinna som var föreståndarinna för Döderhults ålderdomshem i Tjuståsa, Småland i början av 1900-talet. Hon levde 1875-1961. Under sin tid som föreståndarinna intervjuade hon de gamla som bodde på ålderdomshemmet om förr i tiden. På så sätt lärde hon sig hur människorna före hennes egen tid levde.

Du kan göra likadant!
Bli en släktforskare och lär dig om din egen släkt och samtidigt om hur det var förr.

a) Intervjua en äldre släkting.
Det kan vara farmor/farfar eller mormor/morfar.
Kanske finns det någon ännu äldre i din släkt som fortfarande lever.
Det går också bra med en faster/farbror eller en moster/morbror.
Ta gärna hjälp av ett syskon eller en kusin.

Använd frågeformuläret eller ställ egna frågor och anteckna intressant fakta.
Försök att få din släkting att berätta något riktigt spännande eller ”hemligt” som ingen annan vet.

När du är klar kan du berätta för klassen om din släkt/släkting ifall du vill.

b) Gör ett släktträd
Bli en detektiv och pussla ihop ditt egna släktträd! Fråga runt bland dina släktingar och ta reda på allas fullständiga för- och efternamn. Fyll sedan i trädet och färglägg så fint du kan. Nu har du påbörjat din släktforskning bakåt i tiden!

Bilaga 1
Intervjufrågor

Bilaga 2
Släktträd

Uppgift 2
Avgångsbetyg 1908
År 1878 delade man in skolan i en småskola, som var två år, och en folkskola, som omfattade fyra år. Eleverna fick betyg både i småskolan och folkskolan efter en sjugradiga skala från A till C. Det delades också ut betyg i ordning och uppförande.

När man slutade årskurs 6 fick man ett avgångsbetyg.
Studera Avgångsbetyg från Folkskolan i Oskarshamn och svara på frågorna.

Bilaga 1
Avgångsbetyg

Bilaga 2
Arbetsuppgift med ordförklaring

Uppgift 3
Skolreglemente 1898

I skolreglementet kan man läsa vilka regler som gällde i skolan förr i tiden. Här finns ett utdrag från ett skolreglemente från Misterhults skoldistrikt 1898.

Läs om hur undervisningen gick till under rubriken ”Undervisningen” och vad som hände ifall man inte ”skötte sig” under rubriken ”Ordning och tukt”. Det finns även en omarbetad och förenklad version, som är lättare för yngre att förstå.

Svara på frågorna och diskutera dem gemensamt.

Bilaga 1
Skolreglemente 1898 försättsblad

Bilaga 2
Skolreglemente original

Bilaga 3
Skolreglemente förenklad version

Bilaga 4
Arbetsuppgift


Uppgift 4
Hälsokort
1912 anställdes en skolläkare för första gången i Oskarshamn.
Förr fick föräldrar och elevens lärare uttala sig mycket noggrant om elevens hälsotillstånd.
Man ville veta mycket om hemförhållandena, ifall eleven badade, vad den åt till frukost och om sömntider, men även hur många koppar kaffe eleven drack dagligen!
Precis som idag mätte och vägde man eleverna, men ta en titt på vilka andra saker läkaren gjorde anteckningar om och vilka sjukdomar som omnämns. Besvara sedan frågorna och diskutera gemensamt.

Bilaga 1
Hälsokort (två sidor)

Bilaga 2
Arbetsuppgift

Uppgift 5
Läsebok för småskolan 1897
Läs ett utdrag ur Ambrosius läsebok för småskolan från 1897. En sådan här text skulle eleverna klara att läsa i småskolan (årskurs 1–2) på den tiden. Texten är skriven med s.k. frakturstil som vid denna tid fortfarande delvis förekom i läseböckerna.
Berättelsen heter Trägen winner och är den klassiska berättelsen om när haren och sköldpaddan ska springa ikapp och tävla om vem som är snabbast. Fast i den här versionen är det en snigel som utmanar haren. Texten finner du även omarbetad till ett för idag mer lättläst typsnitt.

Bilaga 1
Bokomslag

Bilaga 2
Texten i original

Bilaga 3
Texten omarbetad

Bilaga 4
Arbetsuppgift

Uppgift 6
Inventariebok Stockshults skola 1916
1922 gjordes inköp till Stockshults skola i Misterhults skoldistrikt och inventarielistan fylldes på. Läs och fundera över vad man behövde på en skola för 100 år sedan. Är det något som vi köper in till skolan än idag? Vad var annorlunda?

En sak man köpte in 1922 var 15 exemplar av Kastmans ABC-bok för småskolan. Här kan du läsa ett utdrag ur den och kanske jämföra med en första läsebok av idag ifall du har någon sådan. Passa annars på att jämföra med texten från småskoleboken 1897 som du finner i uppgift 5. På 25 år hade mycket förändrats.

Bilaga 1
Inventarielista Stockshults skola 1922 (två sidor)

Bilaga 2
Inventarielista förenklad version

Bilaga 3
Kastmans ABC-bok för småskolan 1906 (3 sidor)

Bilaga 4
Arbetsuppgift